Anmeldelse af Asus Strix 7.1 Headphones.

Jeg giver dem 3 ud af 5 stjerner hvis man kun kigger på kvaliteten af dem, men 4 ud af 5 hvis prisen medtages!

Min opfattelse er at musik med en stor lyd og/eller mange instrumenter lyder ca 25% bedre med surroundsound hovedtelefoner og ca 50% bedre med surroundsound højttalere end at høre stereo udgaverne. Hvorfor være tilskuer et stykke væk fra 2 højttalere, når man med surroundsound på komme med op midt på scenen?! Så vil man gerne starte på at høre musik i surroundsound, men ikke lige har pengene eller pladsen til de mange højttalere og forstærker, så er Strix et rigtig godt sted at starte!

Strix 7.1 har 5 enheder til hvert øre og lyder rimelig fede. Der er en god rumfornemmelse og jeg har lagt mærke til flere detaljer i musikken end før. Jeg har dog med mine ører svært ved at fornemme om instrumenterne kommer forfra eller bagfra; De 5 enheder i hvert øre dækker jo også ca 20-30°, så det begrænser nok den fulde rumfornemmelse. Har dog snakket med en ung gamer der har Strix 7.1, som siger han kan høre om lydene kommer forfra eller bagfra.

På figuren herunder viser jeg min rumopfattelse:

Rummelig opfatelse

Afspilles 5.1 lyd vil Side-enhederne være slukkede, men der er stadig tæt på at være den samme rumfornemmelse. Jeg har svært ved at kunne høre forskel på det 5.1 mix og 7.1 mix, som jeg har lavet af albummet Metastasia med Odyssey (instrumental progressiv ambient. Se/hørhttps://odysseymusik.bandcamp.comhttps://odysseymusik.bandcamp.comhttps://odysseymusik.bandcamp.com mere på Bandcamp: https://odysseymusik.bandcamp.com). Men der er stor forskel på stereo udgaven og surroundudgaverne!!!

Her ses de 5 enheder:

Strix for oven   Strix for neden

Jeg synes at de klart var de 1575,- værd! Surround med højttalere lyder mere surround-agtigt men koster jo også for et rimeligt anlæg fra 11.000 og op (incl. forstærker).

Tilslutning af hovedtelefonerne sker via et eller to usb stik fra en bærbar eller stationær computer til en kontrolenhed. Herfra tilsluttes HDMI stikket fra hovedtelefonerne. Med kontrolenheden kan der skrues op og ned for volumen samt front, side, bag, center og sub kanalerne. Dette giver en interaktiv måde at skrue op for kanaler med instrumenter du gerne vil fremhæve! Man skal ikke installere noget software, man tilslutter dem bare til sin bærbare eller stationære computer. Jeg har prøvet at tilslutte dem til en Playstation 3 og en Xbox One, men her understøttes de ikke. Man kan håbe på at der på et tidspunkt kommer en softwareopdatering så man kan benytte sig af Strix 7.1 herpå.

På kontrolenheden kan der også skrues op og ned for volumen af en aftagelig mikrofon.

Der er også en HDMI udgang der kan bruges til et medfølgende stik der går over i 8 hun phono stik; Dvs har man 6 eller 8 aktive højttalere  (incl en subwoofer) med phono indgange så behøver man ikke en surroundsound forstærker (Aktive højttalere er med indbygget forstærker og skal have strøm fra en stikkontakt; Man kan fx få dem som PC højttalere) – Altså en billig måde at sætte 5.1 eller 7.1 surroundsound lyd/hjemmebiograf op på!

Afspilning af surroundsound fra en computer af Blu-ray diske, DVD eller multikanal wav/ac3/flac filer kan ske fx fra VLC Media Player eller Windows Media Player.

Har endnu ikke fundet noget musik i 7.1 andet end det mix af Odyssey jeg selv har lavet, med det er efterhånden en del musik i 5.1 af bands som King Crimson, Jethro Tull, Yes, Pink Floyd , ELP, Steve Wilson/Porcupine Tree, Opeth, Steve Hacket, Mike Oldfield, Rush, Doors og Depeche Mode. Enkelte af Genesis, Gavin Harrison, Dream Theater, Hawkwind, Caravan, Anathema, Katatonia, Jean Michel Jarre, Transatlantic, XTC, Tears For Fears og Simple Minds.

Alle nævnte er studiealbums og derudover er der mange koncert optagelser i surroundsound. Til sidst skal nævnes at der er rigtig mange klassiske udgivelser i 5.1 lyd.

Er du interesseret i 5.1 mix og 7.1 mix, som jeg har lavet af albummet Metastasia med Odyssey (instrumental progresiv ambient), så kan man pt få et link til gratis streaming/download, hvis man lover at skrive en anmeldelse af albummet på facebook eller på mail til mig.

Jan Printz   d.10/9 2016, edit 16/5 2020

(på sit bedste engelsk;)